Meranie úspechu RPO: Aké metriky nastaviť a sledovať - čásť 1.

Ostatní

Recruitment Process Outsourcing (RPO) je strategickým nástrojom pre firmy, ktoré chcú zlepšiť svoje náborové procesy. Kľúčom k meraniu úspechu RPO je správny výber a sledovanie hodnotiacich ukazovateľov (metrík), pričom je dôležité mať na pamäti Goodhartov zákon: „Keď sa z merania stane cieľ, prestane byť užitočnou metrikou.“ Tento zákon zdôrazňuje, že ak sa určitá metrika stane cieľom, môže dôjsť k narušeniu procesov, pretože zameranie sa na jej splnenie môže ísť na úkor kvality. Pripravili sme si pre vás sériu troch článkov, kde si rozoberieme, ako metriky merať z pohľadu RPO aj z pohľadu klienta. 

Napríklad, ak sa ako cieľ stanoví počet odoslaných životopisov za týždeň, môže to viesť k tomu, že sa budú posielať aj podpriemerní kandidáti, aby bol cieľ splnený. To nielen predlžuje proces, ale taktiež zvyšuje náklady a poškodzuje povesť spoločnosti ako u klientov, tak u kandidátov. Preto je dôležité, aby sa metriky využívali správne a boli interpretované v kontexte, aby boli odhalené prípadné problémy v náborovom procese bez toho, aby sa negatívne ovplyvňovala kvalita práce. 

Kľúčové ukazovatele pre meranie úspechu RPO 

Dosah:
Sleduje, koľko potenciálnych kandidátov bolo informovaných o voľnej pozícii. Táto metrika zahŕňa počet odoslaných správ na LinkedIn, počet reakcií na inzerát a počet otvorení inzerátu. Čo najväčší dosah zabezpečí, že ponuka práce je viditeľná pre veľký a rozmanitý okruh potenciálnych kandidátov, čo zvyšuje šancu nájsť toho pravého človeka. 

Miera odozvy:
Meria, koľko oslovených kandidátov prejavilo záujem o danú pozíciu. Vysoká miera odozvy svedčí o účinnej komunikácii a atraktivite ponúkanej pozície, zatiaľ čo nízka miera môže naznačovať problémy s popisom pozície, atraktivitou role alebo so spôsobom oslovenia. Pomer odozvy (pozitívnych i negatívnych) k celkovému počtu oslovených kandidátov pomáha posúdiť účinnosť komunikácie a príťažlivosť pracovnej pozície. 

Objem predvýberu:
Tento ukazovateľ meria, koľko kandidátov bolo predvybraných z počiatočného okruhu záujemcov. Efektívny predvýber zabezpečuje, že do náborového procesu postúpia iba tí najvhodnejší kandidáti, čo šetrí čas aj peniaze. Táto metrika ukazuje na celkovú efektívnosť predvýberového procesu a kvalitu počiatočného okruhu kandidátov. 


CV Outs – Sleduje, koľko životopisov (CV) predvybraných kandidátov bolo zaslaných klientovi na posúdenie. Zasielanie kvalitných kandidátov je kľúčové pre spokojnosť klienta a úspech celého náborového procesu. Je však dôležité sa vyhnúť snahe iba naplniť kvóty, čo by mohlo ohroziť kvalitu predkladaných kandidátov. Tento ukazovateľ sa počíta podľa počtu zaslaných CV klientovi a kvalita týchto kandidátov sa posudzuje podľa následných pozvánok na pohovory a prijatých ponúk.